Fototips #6 Makro

       2011-06-05 00:02:32
Jag vet att jag sa att jag skulle göra en lång serie med fototips men känner att tiden inte riktigt finns till så kommer försöka lägga ut dem lite titt som tät under juni istället, börja med idag.

För ni som har läst bloggen under en längre tid vet att makro är min specialitet när det kommer till fotografering och då känns det inte mindre än rätt att jag berättar vad jag kan inom denna kategori för mina läsare.

Marko är när du tar bilder på något litet, som blommor eller insekter. Oftast använder man en stor bländare (F/1.8 - f/4.0).

Mitt första tips är att skaffa ett bra makroobjektiv. Många andra normalzoom eller telezoom har makro, men enligt mig är detta inte samma sak. Ska du makrofotograftera så är det ett makroobjektiv som gäller. Varför? Jo, för att makroobjektiv har en mycket bredare fokuseringsförmåga, du har möjligheten att fokusera bättre och mer specifikt. Makroobjektiv har även större bländare, vilket ger finare resultat. De har en närmare närgräns och kan fokusera bra vid denna. Sist men inte minst så är makroobjektiv mycket bättre på att fånga färger. Inte allt för sällan händer det att jag hellre använder mitt makro till fotografering av annat just för denna egenskap.

Det negativa med makroobjektiv är att de alltid är fasta, vilket betyder att man själv måste röra sig för att komma närmre. Ska du köpa makroobjektiv välj en brännvidd på minst 65, det gör att du inte behöver vara så nära insekter när du fotar dem, vilket kan skrämma dem.

Lite exempel på vad man kan göra för kul under makrofotografering:



















Ibland räcker dock inte ett makro till utan då får man ta till bildbehandlingsprogram och beskära bilden istället. Har du en ISO på 100 - 200 så ska detta fungera bra ändå och du kommer få skärpa bilder trots att du beskär bilden väldigt mycket.

Här är två exempel:


OriginalBeskärd



Original



Beskärd


Man kan även fotograftera med manuellfokus och kan ge väldigt spännande resultat. Detta kräver dock att man känner sitt objektiv och lite övning. Med manuell kan du komma närmre ett motiv som inte autofokusen klarar av.
När du använder autofokus måste du även hålla koll på dina fokuseringspunkter. Fokusen och skärpan är det som väger mest när det kommer till makrofotografering. Men med ett bra objektiv och lite övning så har du snart vackra bilder att hänga på väggen.

Tänk också på att naturen är som bäst när de är sig själv. Låt solen ge dig ditt ljus och använd bara blixt i nödfall, helst en extern. Stativ är alltid ett bra tips och välj dagar då solen tittar fram och det är vindstilla. Det ger bästa resultaten vid fotograftering av blommor och insekter. Överredigera inte dina bilder heller. Låt färgerna tala för sig själv.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback