Adobe Lightroom

       2011-05-19 17:01:45
Som de flesta känner till är Adobe företaget bakom många bildredigeringsprogram, mest känd för sin Photoshop-serie. En liten godbit man inte får glömma är Adobe Photoshop Lightroom.
Lightroom är väldigt enkelt att använda och tar inte särskillt lång tid att lära sig. Det är i inte alls lika avancerat som Photoshop men kan ge lika bra resultat ändå.

Skillnaden mellan dessa program är att Photoshop används mer till att "bygga" upp bilder. Du kansk skapa från ett tomt blad och ändra varje liten pixel i en bild om du nu så önskar. Lightroom är endast till för bildredigering. Där ändrar du hela bilden i ett.

Själv använder jag Lightroom mer än Photoshop, dels för jag föredrar att inte redigera bilder utan vill att de så så naturliga ut som möjligt. I Photoshop ändrar jag små saker och fel i bilden plus att jag sätter dit copyrighten. För att inte försämra bildkvalitén (som blir sämre för varje gång du sparar en jepg-fil) så fotar jag i RAW. RAW är mycket bättre att redigera och de förlorar inte sin kvalité. De flesta Canon EOS-kameror kan fotografera i RAW. Tänk dock på att RAW är mycket större än jepg-filer och tar därför mer plats att lagra.

Då jag fick svar från blogg.se om att detta är en blogg och inte en hemsida så vill de inte fokusera för mycket på foton. De funderar på att göra så att man kan publicera flera bilder samtidigt men ingenting de jobbar på i nuläget. Blev besviken på deras svar. Men de skulle föra vidare tipset så vi får se om det händer något om några år.

Så då har jag tänkt! Ska prova att publicera mina bilder genom bildspel (som man kan göra i Lightroom) och sedan lägga ut på bloggen. Ska göra ett test senare ikväll så får vi se om det kanske är något att fortsätta med.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback