Dagens Bilder

       2011-05-25 22:30:00
Idag valde jag två stycken bilder som Dagens Bild. Här har ni dem:




50 mm - F/4.5 - 1/800 sek - ISO-100

Jag valde den bilden för att det blev en så härlig skärpa och jag älskar skuggorna på kronbladen.




50 mm - F/2.8 - 1/800 sek - ISO-100

Denna bilden valde jag för hur skuggorna och ljuset faller i Ellies ansikten. Ellie är den hund jag kan ta absolut bäst bilder på. Dels för att jag känner henne och vart hennes vackraste sidor finns, dels för att hon är en sån naturlig modell. Hon sitter stilla och håller oftast samma position i flera sekunder. Vilket ger en möjligheten att ta flera bilder på samma pose.

Något som många fotografer säger är att porträtt tar man bäst i skuggen, då ljuset inte irriterar modelen. Men själv tycker jag att man inte ska vara rädd för att leka med ljuset. Skuggor från träd är oftast väldigt öppna. Med det menar jag att det är svagt skuggat och inte allt för sällan så kommer det in ljus mellan löven. Då delar av modelen blir skuggad leder ofta till en mycket mer intressant bild. Med rätt skuggning kan man även "dölja" vissa "fel" på motivet genom att låta ljuset träffa de vackrare delarna, exempelvis ögonen. Det är mitt lilla tips för dagen.



Kommentarer
Postat av: Annika

Jag är försälkad i bilden på vovven... underbar!

2011-05-26 @ 11:10:01
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback