Flora Fjäril!

       2010-07-09 22:43:48
Jag fann flora precis utanför vår altandörr, det var efter vi hade badat och jag tänkte direkt "Kameran!" och sprang och hämtade den. Tänkte att det fanns en risk att hon var försvunnen innan jag hann tillbaka. Men hon var kvar! Det var då jag märkte att hon var skadad. Hon hade ett flertal märkliga hål i sina vingar som gjorde att hon inte var kapabel till att flyga. Tänkte att hon måste vara jätterädd men konstigt nog så klättrade hon ändå upp på mitt finger. Sprang runt i säkert 10 - 15 minuter med henne och placerade henne på olika ställen. Bland annat på Ellie. Jag gav henne namnet Flora av någon anledning, vet inte varför men det kändes rätt.

Men alla motiv har sin tid framför kameran, dessutom så gissar jag att hon hade jätteont och bestämde mig för att avliva henne. Det var otroligt jobbigt! Tänk vad töntig man är, en fjäril! Men ändå så knyter man ett band med dessa individer och så har vi vår empati också som gör oss så unika mot andra varelser men ändå så sårbara.












Ser kanske konstigt och smått sjukt att man lägger upp en bild på henne när hon är död, men ser det mer som henne grav. Att avliva Flora var jobbit men det var jobbigare att avliva kaninungen som Ellie skadade för två år sedan. Den skrek.. Då var min kropp i chocktillstånd i flera timmar efteråt. Men man vet vad som måste göras. Hellre gå igenom det än låta djuren lida. Kaninen döpte jag till Charlie.

Har ni varit med om att ni blivit tvunga att själva avliva ett djur? Inte låta veterinären göra det utan själva gjort det?





Kommentarer
Postat av: Annika

Superfina!

2010-07-10 @ 12:07:23
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Jonathan

I think butterflies are incredibly beautiful and colourful. They do no harm, pollenate the flowers, much like how bees do and are short lived. It is not surprising to struggle with putting something out of it's pain even something as little as this. I would find it hard to do.

On a side note, scientists do say that although they have nerves and do feel things, they do not feel things like we do, they say that if you were to pull a butterflies leg off (horrible I know but …) they will still fly away and if it was in pain it would not behave that way. I'm not so sure personally but perhaps they are right . If that's true maybe you won't feel so bad if you had to do it again. I'm hoping you won't have to.

2010-07-13 @ 12:00:59
URL: http://talkingthoughts.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback