Fototips #10 Utrustning

       2011-06-12 12:00:00
Jag kan inte sluta poängtera hur vikitg din kamerautrustning är. Det finns mycket man vill ha men kanske inte alla tänker riktigt på vad de lägger pengarna på och om det verkligen är nödvändigt.

När jag köper någonting nytt till min kamerautrustning tänker jag alltid på de fyra saker jag prioriterar. Låt oss kalla det F.A.S.P.
Funktion
Användning
Säkerhet
Pris

T.e.x du tänker köpa ett nytt objektiv till din kamera. Det är ett jättebra läge att använda dig av F.A.S.P. Du funderar på Canon EF 70-200/4.0L USM, priset är 5 995 kr.

Funktion:
Vad ska du ha det till?
Detta objektiv är ett telezoom. Det har den brännvidd du vill ha och ett plus är den snabba fokuseringen, så den fungerar utmärkt vid sportfotografering. Är det också nödvändigt för dig att ha ett tele? Eller klarar du dig med det normalzoom som ingick när du köpte kameran?

Användning:
Hur ofta kommer du använda den?
Ett bra telezoom kan komma väl till pass, men är det verkligen användbart för din typ av fotografering? Känner du att detta objektiv går att utvecklas med? Kommer den ha en egen plats i fotoväskan eller kommer den hamna på en hylla och samla damm?

Säkerhet:
Hur bra kommer du skydda dit objektiv?
Säkerhet SKA man inte snåla med. Jag betalar hellre några extra hundralappar för att min kamerautrustning ska hålla så länge som möjligt. UV-filter är mitt bästa råd. Det placeras framför linsen och skyddar både linsen vid ev. fall/slag, smuts, repor och reflekterar bort UV-ljuset. Det ger också renare färger. Hellre köpa ett nytt UV-filter för 300 kr än ett nytt objektiv för 6000 kr. Rengöringskit är också något som är värt att köpa. Motljusskydd skyddar också objektivet och minimerar ströljus och ljusslöjor. Jag köper alltid filter och motljus till mina objektiv.

Pris:
Är objektivet värt den summan?
Här sammankopplas F:et och A:et. Tycker du att det är helt värt den summan så är det klart att du ska köpa det. Förutsatt att du har pengarna till det.

Innan du köper något så tänk om minst 5 ggr innan du bestämmer dig helt. Mina dyraste objektiv har jag funderat över i minst 3 - 4 månader innan jag köpte dem och dessa objektiv har jag aldrig ångrat. De är välanvända och fyller de funktioner jag vill åt.

Varför välja den lite dyrare varan då? Oftast, främst när det kommer till objektiv, så är den dyrar snäppet snabbare, stadigare, bekvämare och snyggare färgtoner. Tänk dock fortfarande på F.A.S.P. Har du möjlighet att prova den önskade produkten så ta chansen. Det kan vara nödvändigt för att inte göra ett onödigt köp.

Produkter att lägga pengar på:
  • En bra väska
  • Filter
  • Rengörningskit
  • Stativ + fjärrkontroll
En bra väska som skyddar och är bekväm att ha med sig är A och O när det kommer till fotografering. Tänk praktiskt. Vad fungerar bäst för din rygg eller för dina mål? Vad rör du dig bäst med? Jag föredrar axelväskor för jag vill lätt komma åt min kamerautrustning då jag spontanfotograferar väldigt mycket. Tänk även på vad dina nästkommande köp kan tänkas vara, så du säkert får plats med din utrustning i din väska. Väskan är också din säkerhetslina så att du känner att din kamera ligger trygg och stadigt för att minska skador vid ev. fall. Din väska bör ha ett allvädersskydd som enkelt går att ta på. Lär dig gärna hur du trär på skyddet innan du tar ut kamerautrustning i dåligt väder.

Som jag sa innan är filter och rengörningskit något man bör lägga pengar på. Men lär dig hur du använder dig av ditt rengöringskit så du inte skadar din kamera. Jag rekommenderar Giotto Rengörningskit (från Scandinavian Photo), kostar 225 kr och innerhåller de mest nödvändiga produkterna för att rengöra din utrustning. På länken finns även en video hur du använder kitet.

Stativ + fjärrkontroll. Helt klart mitt bästa tips! För runt 1000-lappen kan du får ett bra stativkit och fjärrkontroll som är helt klart värt pengarna. Med dessa produkter öppnar du nya dörrar för dig som fotograf. Landskap, självporträtt, långa slutartider och obefintligt skak är några av sakerna som du får på köpet när du köper ett stativ och fjärrkontroll. Det negativa är att ett stativ kan vara rätt jobbigt att ha med sig. Tack och lov ingår det oftast en väska när du köper ett stativ och så är stativet oftast gjort av aluminium, vilket gör det väldigt lätt. Tänk bara på att köpa ett stativ som klarar din kamera och din tyngsta utrustning så det inte går sönder.

Som sluttips till detta inlägg vill jag varmt rekommendera en sida som jag lovar kommer till använding för alla fotografer, både nybörjare, amatörer och proffs. Fotosidans recensioner! Där kan du läsa vad andra människor tycker om de produkter du tänker köpa; plus- och minussidor och vad de har fått betala samt vart de har köpt sina produkter.



Kommentarer
Postat av: Annika

Fotosidan är en väldigt bra sida tycker vi också!

2011-06-12 @ 15:06:46
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Annika

Tack så jättemycket för din fina kommentar!

2011-06-14 @ 10:02:24
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback