Fototips #7 Självporträtt

       2011-06-06 15:24:59
Självklart kan man ta självporträtt med sin kompakta kamera och få vad jag kalla dåliga fjortisbilder. Man kan även be någon annan ta bilden för att underlätta. Eller så kan man prova sig på det något svårare och mer tålamodskrävande sättet som jag provade på igår.

Självporträtt är lika svårt att ta som det låter. Till det behöver du:
  • En systemkamera med minst 9 fokuseringspunkter
  • Stativ
  • Fjärrkontroll
  • Objektiv med en brännvidd runt 50 - 60 mm
Självklart kan du använda det normalzoom som oftast följer med men själv rekommenderar jag ett fast med en brännvidd på 50 mm. Du kan köpa ett för under 1000 kr på Scandinavian Photo.
Fördelen med ett riktigt porträttobjektiv är att de har en mycket störren bländare, runt f/1.8, vilket är en fördel när man fotoar porträtt, både djur och människor. Dessutom är de små, lätta och smidiga att ta med sig.

Det du först måste göra är att hitta en skuggig plats, det ger ett mjukt ljus och du slipper kisa med ögonen. Nästa steg är att hitta en fin bakgrund. Jag brukar oftast välja buskar, antingen med blommor i eller inte. Med en stor bländare kommer bladen bli oskärpa och göra att man fokuserar på personen istället för omgivningen.

Nästa steg är att placera kameran rätt. Bästa sätt är att utgå ifrån dig själv, när ser du som bäst ut? Genom att titta upp på kameran undviker du skuggor i ansiktet och dessutom blir pupillerna mindre, det är speciellt fint om du har blåa eller gröna ögon.

Det sista du gör är att ställa in kameran. Börja med att ha en bländare runt 2.2, det gör det lite lättare för dig att se vart fokusen hamnar. ISOn bör vara på 100 och inte högre än 200. Det ger bäst resultat om du bestämmer dig för att förstora upp bilden. Om du använder dig av ett stativ bör inte slutartiden vara något problem. Sist med inte minst väljer du fokuseringspunkten. Välj där du tror dina ögon kommer vara. Sedan är det bara att prova sig fram. Bästa resultat är fall du tar en ganska så nära bild och att du har den stående. Lättare att beskära och ger inte onödigt mycket luft på sidorna. Glöm heller inte att ställa in kameran på fjärrkontroll!

Jag lovar att det är mycket springa fram och tillbaka när du tar bilderna så tålamodet måste vara på topp. Tänk på vilka vinklar du ser bäst ut i och fotografera efter dem.

Här är resultatet ifrån min fotografering:





När jag ändå var igång tog jag några bilder på Ellie, se det som en bonus:






Hoppas ni lärde er nått och är nu redo att ta självporträtt!



Kommentarer
Postat av: Annika

Hahaahaha så himla söt :)

2011-06-07 @ 16:28:29
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: AMANDA FALK

ååh haha vilka underbara bilder :D

Ha en grymt bra start på veckan imorgon, hoppas du hade en toppen helg, god natt & sov gott!

2011-06-13 @ 00:44:08
URL: http://amandafalk.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback