Cheesecake

       2011-05-23 20:12:20
Idag har det varit riktigt blåsigt och därför inget väder för att fotografera. Större delen av denna veckan kommer vara regning och blåsig så jag räknar med att det inte blir mycket fotande. Så istället för att fota så bestämde jag mig för att baka. Denna gången blev det cheesecake.

Cheesecake är helt klart en av mina favorit bakelser, eller klassas det som en tårta?

Recept:

12 digestivekex
75 g smör

800 g philadelphiaost
2 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
2 msk vetemjöl
0.5 tsk salt
4 ägg

150 g färska hallon
40 g vit choklad

Smält smöret. Krossa digestivekexen i en matberedare. Häll i smöret och kör till en smulig smet. Häll i smeten och fördela jämt i en bakform med löstagbara kanter, bara på botten inte på kanterna. Ställ in i frysen.

Rör ihop philadelphiaosten, strö- och vaniljsockret i en bunke. Blanda ner vetemjölet och saltet.

Rör ner äggen, ett i taget, till en jämn smet.

Krossa chokladen och blanda ner den i smeten. Häll i hallonen och rör om tills hallonen är jämt fördelade.

Tag ut formen ur frysen och häll ner smeten i den. Ställ in formen i frysen i minst 2 timmar.

Toppa med lite riven vit choklad.




36 mm - F/6.3 - 1/1600 sek - ISO-100



87 mm - F/6.3 - 1/2000 sek - ISO-100

Som jag sa tidigare så skulle jag gå upp mitt i natten (4.00) för att fota. Även om jag inte blev nöjd med resultatet var det väldigt lärorikt. Djurlivet är otroligt så tidigt på morgonen och dimman från Klarälven är förtrollande. Nästa gång blir det fotografering nere i Växjö. Då får både stativet och makron följa med, den delen av utrustningen som just nu befinner sig nere i Växjö och som jag saknade enormt kl. 4.00.

För övrig så såg jag för första gången i mitt liv en livs levande bäver i vilt tillstånd! Jag älskar bävrar, så det var en otrolig upplevelse.



Kommentarer
Postat av: Annika

Mums va gott och jisses va fräckt att du sett en bäver!

2011-05-24 @ 12:09:35
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/
Postat av: Anonym

Nuså är dagens blogg satt! Delta gärna inför morgondagens blogg även om du blivit dte eller inte! Man har lika stor chans att bli det!



Snabblänk: http://marinamicic.blogg.se/2011/may/dagens-blogg-6.html



Hoppas det är okej med sådana här tips, annars ber jag om ursäkt!!

2011-05-24 @ 15:21:30
URL: http://marinamicic.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback